ads

Thursday, 31 March 2011

Belajar Mencintai Seseorang

Belajar Mencintai Seseorang Yg Tdk Sempurna Dgn Cara Yg Sempurna.

Belajar Mencintai Seseorang Yg Tidak Sempurna Dgn Cara Yg Sempurna Ketika kita bertemu orang yang tepat untuk dicintai, ketika kita berada di tempat pada saat yang tepat, itulah kesempatan. Ketika kita bertemu dengan seseorang yang membuatmu tertarik, itu bukan pilihan tetapi itu kesempatan. Bertemu dalam suatu peristiwa bukanlah pilihan, itupun adalah kesempatan . Bila kita memutuskan untuk mencintai orang tersebut, bahkan dengan segala kekurangannya, Itu bukan kesempatan, itu adalah pilihan. Ketika kita memilih bersama dengan seseorang walaupun apapun yang terjadi, itu adalah pilihan . Bahkan ketika kita menyadari bahawa masih banyak orang lain yang lebih menarik, lebih pandai, lebih kaya daripada pasanganmu dan tetap memilih untuk mencintainya, itulah pilihan. Perasaan cinta, simpati, tertarik, datang bagai kesempatan pada kita tetapi cinta sejati yang abadi adalah pilihan. Pilihan yang kita lakukan. Berbicara tentang pasangan jiwa, ada suatu kutipan dari filem yang mungkin sangat tepat : "Nasib membawa kita bersama, tetapi tetap bergantung pada kita bagaimana membuat semuanya berhasil" Pasangan jiwa bisa benar-benar ada. Dan bahkan sangat mungkin ada seseorang Yang diciptakan hanya untukmu. Tetapi tetap berpulang padamu Untuk melakukan pilihan apakah engkau ingin Melakukan sesuatu untuk mendapatkannya, atau tidak.Kita mungkin kebetulan bertemu pasangan jiwa kita, tetapi mencintai dan tetap bersama pasangan jiwa kita, adalah pilihan yang harus kita lakukan. Kita ada di dunia bukan untuk mencari seseorang yang sempurna untuk dicintai TETAPI untuk belajar mencintai orang yang tidak sempurna dengan cara yang sempurna Dari Abu Hurairah radliyallahu ‘anhu dari Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam, beliau bersabda : “Perempuan itu dinikahi kerana empat perkara, kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan kerana agamanya, lalu pilihlah perempuan yang beragama nescaya kamu bahagia.” (Muttafaqun ‘Alaihi) “Apabila kamu sekalian didatangi oleh seseorang yang Dien dan akhlaknya kamu redhai maka kawinkanlah ia. Jika kamu sekalian tidak melaksanakannya maka akan terjadi fitnah di muka bumi ini dan tersebarlah kerosakan.” (HR. At Tirmidzi)

Wednesday, 30 March 2011

Ne Yo (One In A Million)

Entry kali ni aku akan tunaikan perminataan Cik Sundae Cokelat aka Ami utk upload video lagu ni. Dye kate lagu ni best.So, aku pon upload la utk xnk hampakan permintaan dye.hahaha....XD

Tarian poco-poco HARAM!!!

Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak telah mengeluarkan fatwa bahawa tarian poco-poco yang popular di Malaysia adalah haram. Menurut kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria tarian tersebut diharamkan kerana mempunyai unsur kepercayaan agama lain iaitu kristian dan pemujaan roh.


                                         *step tarian poco-poco yg mempunyai unsur agama lain

Haram tetap HARAM!!!!

Saturday, 26 March 2011

Goal keeper paling poyos!!!


p/s :baru dpt save bola dh belagak...last2 diri sendiri yg malu bola masuk gawang gol...huahahha...

Kekayaan Sultan Brunei

Video ni membuktikan bahawa Sultan Brunei amat meminati pelbagai koleksi kenderaan mewah dan sport..

video

Mari belajar loghat Perak

Disini sy coretkan antara perkataan yang digunakan dalam dialek Perak..

·         Ayan  (mangkok/piinggan) - juga sejenis mangkuk / pinggan yg diperbuat dari aluminium
·         Ayor nyenak - air sungai / air laut yang sedang pasang naik atau melimpah, atau air banjir  yang sedang naik
·         Baju pelasah - baju yang di pakai hari hari
·         Bebelah belih - berbelah bagi
·         Bedeah - tipu
·         Begik - bodoh teramat
·         Begedup - (rumah yg) tertutup tingkapnya
·         Begedudup - bunyi yang mengerutup
·         Begelemak - tidur/ baring/ duduk bergelimpangan
·         Beghegek - dirujuk kepada seseorang yang pandai berhias diri
·         Beghocat - ikan haruan
·         Beghipa - kongsi kongsi
·         Begonjen - berkelahi
·         Begumpe / begumpa - bergomoi / bermain atau bergaduh sambil berpeluk pelukan &  berguling guling
·         Bejeghait - melekat lekat & melekit lekit
·         Bekeghopah - pokai
·         Bekemin - cantik teratur/rapi
·         Bekembut - asap yang berkepul kepul keluar
·         Belemuih - kotor/comot
·         Beler - baiki
·         Belotoh - bermain yang terlalu aktif atau beria ria (bagi kanak kanak)
·         Bengkang (kuih) - kuih bingka
·         Bengken - garang
·         Benyor - 'out of shape' (cth: bntuk bdn yg tk cantik lepas bersalin)
·         Berbelak belak - permukaan yang bertompok tompok dengan warna hitam atau kelabu
·         Berjujuih jujuih - berduyun duyun
·         Beselepat - kotor yang lekat atau kotor yang menyaluti
·         Besit - dirotan / pukul dgn melibas, biasanya si pemukul menggunakan rotan, kayu, tali  pinggang utk membesit
·         Betuin tuin - ternanti nanti / tertangguh tangguh
·         Betolo tolo - masing masing menolak & tidak mau ambil tanggung jawab
·         Betonin - teliti
·         Biot - degil
·         Bolen - bogel
·         Bundut - bungkusan kain / barang barang yang dibungkus dalam kain
·         Cachor - terganggu bacaan / tumpuan akibat di ganggu / tersilap
·         Cakcibor - pepatung (dragonfly)
·         Cakup - (makanan) yg dicubit sedikit
·         Ceghoyer - cari
·         Cekodok - kuih cucur (pisang/tepung)
·         Cekuh - pegang / usik
·         Celuih - lolos
·         Celum celam - tak tentu hala susunan
·         Cemuih - bosan/runsing
·         Cencering - demam tak demam (tak sihat)
·         Cendawan sishor (si-shor) - cendawan sisir yg banyak dijumpai di batang batang kayu mati  terutama batang getah
·        Chodek - Cerdik/Pandai
·        Cupuih - hampir luput/habis/sedikit
·         Daba - purse
·         Dangor - pondok
·         Dedor - tak sedap badan macam nak demam
·         Deghah (degheh) - cepat
·         Egek - cantik/kemas/rapi
·         Eghap - iras iras / mirip
·         Galak - kerap
·         Gayong - baldi kecil/cebok/kole [ utk kaut air]
·         Gebor - selimut
·         Genyi - geli pada benda2 yg kotor
·         Genyu - mengherotkan mulut (aksi ini biasanya dilakukan bagi tujuan mengejet atau perlu)
·         Getak - gugur/ cicir
·         Getik - menyampah
·         Ghalit - asyik
·         Ghanggah - ambil/ kait/ bolot
·         Ghawer - kutip/ sapu
·         Ghigap - cekap buat kerja
·         Ghenyeh - leceh / remeh
·         Gheti - erti / makna
·         Gheti - tahu
·         Ghetu - hari itu
·         Geghotak - jambatan/titi
·         Geghotok - dikibas2 & diketuk2
·         Ghabuih - ragut / bolot
·         Gheger (ghe ger) – harga
·         Geghomo – cakar
·         Gheber - mengada ngada
·         Ghemerniyer - buah asam kundang
·         Ghencah - kerja yang rumit/ kerja remeh yang perlukan penelitian
·         Ghenkut - tempang
·         Ghenik - kecil (untuk objek)
·         Gheti - tahu
·         Ghuih - nakal, buas
·         Ghodok - tikam
·         Ghonjang (ghon - jang) - jolok
·         Ghungut ghangat - merungut
·         Grumet - pengasah pensel
·         Gobok - almari lauk
·         Godek - usik / baiki / buat sesuati pada sesuatu
·         Goih ginaghi - ketika di masa ini / sekarang / waktu ni
·         Gonjak - usik, sindir, gosip
·         Gonjok - ejek
·         Hakap - tamak
·         Hangat pingat - suhu badan yg tak selesa akibat cuaca yg panas.
·         Hangat pijor - suasana suhu sekitar yg panas
·         Hantap - berat [ bagi baby/budak]
·         Hincit - berambus
·         Hogon hagan - rupa yang sangat serabut / serabai
·         Hongkor hangkor - cincai/tak teliti/tak kemas
·         Ingo - bising/riuh/ kecoh
·         Ingker - terlalu suka
·         Jahama - muqaddam
·         Jebik - muka yang masam / muram / sedih
·         Jeghober - terkam / menonong nonong/ serbu
·        Jelabak - merujuk kepada sesuatu yang koyak atau tembuk atau berlubang akibat telah terlalu usang. 
      Biasanya jelabak dirujuk kepada kain yang koyak atau lantai papan   yang dah pecah atau  berlubang   akibat reput.
·         Jelebor - mulut yg celupar
·         Jelobo - boros
·         Jelui - tanggal / lucut
·         Juah - manja
·         Jobin - capang cth ayat: mat mmpunyai sepasang telinga jobing
·         Joghen - gatal / miang (biasanya dirujuk pada kaum wanita)
·         Jogher - pelik / lain dari yang lain / tak padan
·         Jughuih - tarik, sentap
·         Kacak - pijak (jgn keliru dgn handsome)
·         Kadap - mara ke depan
·         Kaleh - alih/ ubah/ tukar
·         Kateh / katah - ke atas
·         Kayor - pergi toilet
·         Kebam - kulum / hisap
·         Kebek / keghobek - belek, perhati
·         Kebuang – keguguran
·         Kijak - pijak
·         Kebuntat - perut yg dah terlalu kenyang
·         Kecepang kecepih – pokai
·         Keghah bedengkum - terlalu keras / keras macam batu
·         Keghah jegang - a.k.a. begengkum
·         Keghomot - kedut (hanya digunakan utk baju, kain, cadar, kertas & seumpamanya)
·         Keghopah - dikibas kibas
·         Keghopin - darah pada kesan luka yang baru kering
·         Kemomoh - tiga suku
·         Kendian - kemudian / nanti nanti je
·         Keniri - (ke-ni-ghi) - sendiri / diri sendiri (cara sopan membahasakan diri sendiri)
·         Kerup - alamat (address)
·         Koghak - sepahkan
·         Kokak - gigit
·         Kelin - bahagian di sepanjang kain yang dijahit setelah dilipat kecil
·         Kopam - hitam
·         Kumbeh / Kumbah - balik
·         Labang - pekak
·         Labun - cakap/borak/kelentong
·         Lagut - asyik
·         Laih ( la ih ) - kesihatan serta fizikal badan yang tak tidak sihat
·         Langsuyor - langsuir (hantu)
·         Leghah (legheh) - cepat
·         Leghui - terlerai
·         Lekluk - elok2
·         Lenjun - basah kuyup
·         Lenyak - melanyak
·         Lenyor - lembik yang lunyai
·         Lepior - leper
·         Lepok - dibubuh / dibiar / dibuang / diletak merata rata
·         Lesak - tidur yang tak tetap kedudukan
·         Latam - lanyak
·         Letior - leter
·         Libang libu - tak senang duduk akibat rasa badan yang tak selesa, suasana panas atau akibat    perasaan yang tak tenteram
·         Liun - lembut liat (macam dodol)
·         Lohot - hancur, jahanam, rosak
·        Lohlaih - slow dalam proses buat kerja atau bertangguh tangguh dalam menyiapkan kerja  yang sedang berjalan
·         Lutu - sekeh kepala
·         Maghu - akibat tak baik, musibah, hal2 yg tak elok
·         Masam Mencheghiin ( men cher ghiin) - terlalu masam
·         Masam Menjentun - terlalu masam
·         Menggeghesek (meng ge ghe sek) - keadaan (lantai) yg berpasir
·         Mengelewor - berjalan/tak dok rumah/merayap
·         Mengelotok - perut berbunyi2 akibat terlalu lapar
·         Mengeloyak - mengelupas (kulit)
·         Menggeghedok - bunyi yg terhasil dari hentaman 2 objek
·         Menggeghepak - bunyi yang terhasil dari hentaman dua objek
·         Mengor - busuk yang teramat (pengor)
·         Meghebah - buang air besar
·         Meghedat - jadi teruk/sakit
·         Megheben - tak terurus, terlalu teruk, terbiar
·         Meghenin - Kembung / (kulit) tegang
·         Mengelebeh - melendut kebawah / kendur kebawah
·         Mengempor - (jalan) mengengkang
·         Melahu - duduk tanpa buat apa apa kerja yg berfaedah
·         Menahaner - merempat / hidup yang dah tak tentu arah / tak keruan
·         Menghenyam ( me ghe nyam) - gatal/gedik/miang (sifat manusia)
·         Mengeghuit - bergerak / berjalan
·         Mengeledin - melentik - lentik
·         Mengelusa - rasa miang/gatal (kulit)
·         Menjeghekat - melekit lekit
·         Menjelejeh - meleleh leleh (air liur)
·         Menjijin - menitik2 (peluh)
·         Megholoh - tidur
·         Menyeghangkang - jatuh tergolek golek/ tersembam
·         Menyeluok - loya, nak muntah
·         Meredang - merapu/merepek
·         Mete - buat deek / buat tak tahu
·         Molong - bentuk objek bulat cembong
·         Mun - perkataan yang ditambah bagi menguatkan maksut ayat. boleh juga dimaksukan 'habis' (cth ayt: mun digigitnya telinga budak tu... )
·         Ngaji - belajar di sekolah
·         Ngayor - merayau
·         Neghajang Tikor - pengsan
·         Negun - diam tak bergerak / diam tak bercakap cakap
·         Ngeleten - terlalu suka / exited
·         Ngempor - letih sesangat
·         Nehen - buat deek
·         Nengut - buat jahat @ degil dlm diam
·         Ngege (nge-ge) - ketawa terbahak2
·         Ngek'ng-kap - (ngek - eng - kap) hidup segan mati tak mau
·         Ngecek - tipu
·         Ngeligih - terketar2
·         Ngelenyor - a.k.a meghenyam
·         Ngelejat - menggelupur akibat terlalu seronok atau sakit
·         Ngelekak - mengelupas
·         Ngeletek - juga bermaksud mengelupor (binatang)
·         Ngenden - bodek
·         Ngobak - menangis
·         Ngocoh - ganggu
·         Ngudik - benda yg kita nak / teringin tapi just boleh tengok je
·         Ngugu - makan / minum tak benti benti
·         Ngugun (ngu gun) - berkumpul / menyibuk
·         Ngutor - olah/ejas/explain
·         Nohen (nehen) – selamba
·          Nungap - tercungap2
·          Nuga - perut yg sebu/kembung angin
·          Nungkum - tunduk sambil menutup muka
·          Nyambe / nyamba - tumbuk sambal
·          Nyadin - buat tak paham/ buat deek / tak ambil peduli
·          Nyapor - letih sampai tersandar/terlentang kepenatan
·          Nyedan - duduk senang lenang ketika org lain sibuk buar kerja
·          Nyeghongin - senyum
·          Nyelonot - menyelusup
·          Nyongket - berjalan jalan/ bersiar siar/ merayap
·          Nyor - kelapa
·          Nyor kukor - kelapa parut
·          Nyulor - pergerakkan bayi (kedepan) sambil meniarap / menyusur
·          Pa apit - jerat tikus (jenis pengapit yg bingkas tu)
·          Panas gekge (gek-ge) - panas terik
·          Pandu - cuba
·          Panglin - ingat ingat lupa pada sesuatu lokasi yang nak di tuju
·          Pasyior - pasir
·          Pedor - rasa tawar campur kelat (biasa dirujuk pada buah spt limau tambun / limau bali)
·          Peghun - bakar sampah / bakar longgokan kayu
·          Peghosoh - paksa / desak
·          Pekap - lekat / tampal
·          Pekdah - faedah
·          Peghongap - makan dgn gelojoh / kasar (ngap... !)
·          Pengor - busuk yang teramat
·          Pengkor - kaki yg cacat/pendek sebelah
·          Pengo - busuk
·          Pepak - selerak
·          Pepak laghak - tunggang langgang
·          Pesenih - alat alat serta suis suis pada peralatan elektrik
·          Plangkong - belasah / pukul
·          Plupoh - belasah / pukul
·          Pongkor - tulang punggung
·          Runas (sebutan - ghu naih) - petik / dipatah
·          Sakniker - segala2nya
·          Samor - merah jambu (kaler pink)
·          Sanga - Tudung saji
·          Seghogoh - sergah
·          Sejuk bedi - terlampau sejuk (untuk suhu badan / suhu sekeliling/ suhu air)
·          Sia - mangkok yg diperbuat dari aluminium. biasanya 'mangkok tingkat'
·          Sidang - berhenti. (hujan dan sidang)
·          Seghin telinga - pulas telinga
·          Seghuwa (se-ghu-wa) - seluar dalam/seluar kecik
·          Siut - disambar api/ kerja membakar sesuatu (biasanya bakar sampah)
·          Selait - lampu suluh a.k.a. torchlight
·          Selimbor - selumbar
·         Selo belo - berkaitan perangai spt lasak tk tentu hala
·         Seligi - sekeh kepala
·         Selok - ngam2
·         Semba - pasir
·         Semedang - terlalu kerap / selalu sangat
·         Semeghokap - kerja / orang yang tak kemas, cincai, pengotor
·         Semoghokin - kerja / orang yang tak kemas, cincai, pengotor (sama erti dengan Semeghokap)
·         Senayan - Hari Isnin
·         Sepeghe - Frust nonggeng
·         Seperah - kain alas meja
·         Sempudah - hasil kerja yang kasar ataupun kisaran yang takcukup lumat / tak cukup hancur
·         Sluin - lipat ke atas ; pulas
·         Soh - tidur nyenyak / senyap sunyi
·         Sompek - sumbing, pecah sedikit dibahagian tepi
·         Sugun - wrestling rambut (utk pompuan yg tgh gaduh)
·         Suku - 25 sen
·         Tabuh – pukul
·         Taghah - bersihkan kawasan / potong / kikis
·         Tak koser - tak rajin/malas/tak mau
·         Tak jeghu - tak akan singgah / tak akan datang
·         Tak Mandang - tak ada
·         Tak Ngasi - perangai kurang ajar / hampeh / tak guna
·         Tak sebaloh - tak sebulu / tak ngam / takde chemistry
·         Tak Selia - kerja tak sungguh sungguh / cincai
·         Tak slia - tak ambil berat / tak kisah / pengotor
·         Tak Sior - tak mau/ tak nak
·         Tak Semiak - tak sihat badan
·         Tambun - timbus
·         Tawo lesyio /Tawohebiyo - tawar berkaitan makanan/minuman
·         Tebak – tarah
·         Tebedik-bedik - terkebil2
·         Tebeghancang - terburai (untuk bungkusan)
·         Tebeghojat - terlampau penat
·         Tebungkang - tidur terlentang & terkangkang
·         Tegeber - geber - mata yang terkebil kebil
·          Tegedang - terbuka/terbiar tanpa tutup
·          Tegetak - tercicir (a.k.a teghambor)
·          Teghambor - tercicir (barang)
·          Tejeghombab - tersunggur
·         Tejelepap - jatuh / jatuh teduduk
·          Tegaber-gaber - mati akal / rasa tak tentu hala / tak senang duduk
·          Tenang / nenang - tengok
·          Tengkighap - terbalik / telangkup (upside down)
·          Tesedik - terlintas di hati / difikiran
·           Tegedang - terbuka/terbiar tanpa tutup
·          Tegetak - tercicir (a.k.a teghambor)
·          Teghambor - tercicir (barang)
·          Tegheban - campak / buang / baling / humban
·          Tejeghombab – tersunggur
·          Tekholap - terseliuh
·          Telangah - terbiar tanpa ditutup
·          Telangkang - terbiar tanpa tutup
·          Tenggek - jerang/masak
·          Tobek - digigit/ dilubangkan/ dimakan sikit/ berlubang
·          Tepek - kuih lempeng
·          Tepleot (te ple ot) - terlipat / terseliuh / terbengkok / terkehel / terpatah (tapi tak putus)
·          Treban (sebutan - te ghe ban) - buang / campak
·          Tua Ngeghenta (nge ghen ta) - tua ganyut a.k.a. tua toben
·          Tuan tain - slow sangat nak start buat kerja
·          Tuang - ponteng
·           Wailun - pekak
·           5 duit = 5 sen