ads

Saturday, 26 March 2011

Mari belajar loghat Perak

Disini sy coretkan antara perkataan yang digunakan dalam dialek Perak..

·         Ayan  (mangkok/piinggan) - juga sejenis mangkuk / pinggan yg diperbuat dari aluminium
·         Ayor nyenak - air sungai / air laut yang sedang pasang naik atau melimpah, atau air banjir  yang sedang naik
·         Baju pelasah - baju yang di pakai hari hari
·         Bebelah belih - berbelah bagi
·         Bedeah - tipu
·         Begik - bodoh teramat
·         Begedup - (rumah yg) tertutup tingkapnya
·         Begedudup - bunyi yang mengerutup
·         Begelemak - tidur/ baring/ duduk bergelimpangan
·         Beghegek - dirujuk kepada seseorang yang pandai berhias diri
·         Beghocat - ikan haruan
·         Beghipa - kongsi kongsi
·         Begonjen - berkelahi
·         Begumpe / begumpa - bergomoi / bermain atau bergaduh sambil berpeluk pelukan &  berguling guling
·         Bejeghait - melekat lekat & melekit lekit
·         Bekeghopah - pokai
·         Bekemin - cantik teratur/rapi
·         Bekembut - asap yang berkepul kepul keluar
·         Belemuih - kotor/comot
·         Beler - baiki
·         Belotoh - bermain yang terlalu aktif atau beria ria (bagi kanak kanak)
·         Bengkang (kuih) - kuih bingka
·         Bengken - garang
·         Benyor - 'out of shape' (cth: bntuk bdn yg tk cantik lepas bersalin)
·         Berbelak belak - permukaan yang bertompok tompok dengan warna hitam atau kelabu
·         Berjujuih jujuih - berduyun duyun
·         Beselepat - kotor yang lekat atau kotor yang menyaluti
·         Besit - dirotan / pukul dgn melibas, biasanya si pemukul menggunakan rotan, kayu, tali  pinggang utk membesit
·         Betuin tuin - ternanti nanti / tertangguh tangguh
·         Betolo tolo - masing masing menolak & tidak mau ambil tanggung jawab
·         Betonin - teliti
·         Biot - degil
·         Bolen - bogel
·         Bundut - bungkusan kain / barang barang yang dibungkus dalam kain
·         Cachor - terganggu bacaan / tumpuan akibat di ganggu / tersilap
·         Cakcibor - pepatung (dragonfly)
·         Cakup - (makanan) yg dicubit sedikit
·         Ceghoyer - cari
·         Cekodok - kuih cucur (pisang/tepung)
·         Cekuh - pegang / usik
·         Celuih - lolos
·         Celum celam - tak tentu hala susunan
·         Cemuih - bosan/runsing
·         Cencering - demam tak demam (tak sihat)
·         Cendawan sishor (si-shor) - cendawan sisir yg banyak dijumpai di batang batang kayu mati  terutama batang getah
·        Chodek - Cerdik/Pandai
·        Cupuih - hampir luput/habis/sedikit
·         Daba - purse
·         Dangor - pondok
·         Dedor - tak sedap badan macam nak demam
·         Deghah (degheh) - cepat
·         Egek - cantik/kemas/rapi
·         Eghap - iras iras / mirip
·         Galak - kerap
·         Gayong - baldi kecil/cebok/kole [ utk kaut air]
·         Gebor - selimut
·         Genyi - geli pada benda2 yg kotor
·         Genyu - mengherotkan mulut (aksi ini biasanya dilakukan bagi tujuan mengejet atau perlu)
·         Getak - gugur/ cicir
·         Getik - menyampah
·         Ghalit - asyik
·         Ghanggah - ambil/ kait/ bolot
·         Ghawer - kutip/ sapu
·         Ghigap - cekap buat kerja
·         Ghenyeh - leceh / remeh
·         Gheti - erti / makna
·         Gheti - tahu
·         Ghetu - hari itu
·         Geghotak - jambatan/titi
·         Geghotok - dikibas2 & diketuk2
·         Ghabuih - ragut / bolot
·         Gheger (ghe ger) – harga
·         Geghomo – cakar
·         Gheber - mengada ngada
·         Ghemerniyer - buah asam kundang
·         Ghencah - kerja yang rumit/ kerja remeh yang perlukan penelitian
·         Ghenkut - tempang
·         Ghenik - kecil (untuk objek)
·         Gheti - tahu
·         Ghuih - nakal, buas
·         Ghodok - tikam
·         Ghonjang (ghon - jang) - jolok
·         Ghungut ghangat - merungut
·         Grumet - pengasah pensel
·         Gobok - almari lauk
·         Godek - usik / baiki / buat sesuati pada sesuatu
·         Goih ginaghi - ketika di masa ini / sekarang / waktu ni
·         Gonjak - usik, sindir, gosip
·         Gonjok - ejek
·         Hakap - tamak
·         Hangat pingat - suhu badan yg tak selesa akibat cuaca yg panas.
·         Hangat pijor - suasana suhu sekitar yg panas
·         Hantap - berat [ bagi baby/budak]
·         Hincit - berambus
·         Hogon hagan - rupa yang sangat serabut / serabai
·         Hongkor hangkor - cincai/tak teliti/tak kemas
·         Ingo - bising/riuh/ kecoh
·         Ingker - terlalu suka
·         Jahama - muqaddam
·         Jebik - muka yang masam / muram / sedih
·         Jeghober - terkam / menonong nonong/ serbu
·        Jelabak - merujuk kepada sesuatu yang koyak atau tembuk atau berlubang akibat telah terlalu usang. 
      Biasanya jelabak dirujuk kepada kain yang koyak atau lantai papan   yang dah pecah atau  berlubang   akibat reput.
·         Jelebor - mulut yg celupar
·         Jelobo - boros
·         Jelui - tanggal / lucut
·         Juah - manja
·         Jobin - capang cth ayat: mat mmpunyai sepasang telinga jobing
·         Joghen - gatal / miang (biasanya dirujuk pada kaum wanita)
·         Jogher - pelik / lain dari yang lain / tak padan
·         Jughuih - tarik, sentap
·         Kacak - pijak (jgn keliru dgn handsome)
·         Kadap - mara ke depan
·         Kaleh - alih/ ubah/ tukar
·         Kateh / katah - ke atas
·         Kayor - pergi toilet
·         Kebam - kulum / hisap
·         Kebek / keghobek - belek, perhati
·         Kebuang – keguguran
·         Kijak - pijak
·         Kebuntat - perut yg dah terlalu kenyang
·         Kecepang kecepih – pokai
·         Keghah bedengkum - terlalu keras / keras macam batu
·         Keghah jegang - a.k.a. begengkum
·         Keghomot - kedut (hanya digunakan utk baju, kain, cadar, kertas & seumpamanya)
·         Keghopah - dikibas kibas
·         Keghopin - darah pada kesan luka yang baru kering
·         Kemomoh - tiga suku
·         Kendian - kemudian / nanti nanti je
·         Keniri - (ke-ni-ghi) - sendiri / diri sendiri (cara sopan membahasakan diri sendiri)
·         Kerup - alamat (address)
·         Koghak - sepahkan
·         Kokak - gigit
·         Kelin - bahagian di sepanjang kain yang dijahit setelah dilipat kecil
·         Kopam - hitam
·         Kumbeh / Kumbah - balik
·         Labang - pekak
·         Labun - cakap/borak/kelentong
·         Lagut - asyik
·         Laih ( la ih ) - kesihatan serta fizikal badan yang tak tidak sihat
·         Langsuyor - langsuir (hantu)
·         Leghah (legheh) - cepat
·         Leghui - terlerai
·         Lekluk - elok2
·         Lenjun - basah kuyup
·         Lenyak - melanyak
·         Lenyor - lembik yang lunyai
·         Lepior - leper
·         Lepok - dibubuh / dibiar / dibuang / diletak merata rata
·         Lesak - tidur yang tak tetap kedudukan
·         Latam - lanyak
·         Letior - leter
·         Libang libu - tak senang duduk akibat rasa badan yang tak selesa, suasana panas atau akibat    perasaan yang tak tenteram
·         Liun - lembut liat (macam dodol)
·         Lohot - hancur, jahanam, rosak
·        Lohlaih - slow dalam proses buat kerja atau bertangguh tangguh dalam menyiapkan kerja  yang sedang berjalan
·         Lutu - sekeh kepala
·         Maghu - akibat tak baik, musibah, hal2 yg tak elok
·         Masam Mencheghiin ( men cher ghiin) - terlalu masam
·         Masam Menjentun - terlalu masam
·         Menggeghesek (meng ge ghe sek) - keadaan (lantai) yg berpasir
·         Mengelewor - berjalan/tak dok rumah/merayap
·         Mengelotok - perut berbunyi2 akibat terlalu lapar
·         Mengeloyak - mengelupas (kulit)
·         Menggeghedok - bunyi yg terhasil dari hentaman 2 objek
·         Menggeghepak - bunyi yang terhasil dari hentaman dua objek
·         Mengor - busuk yang teramat (pengor)
·         Meghebah - buang air besar
·         Meghedat - jadi teruk/sakit
·         Megheben - tak terurus, terlalu teruk, terbiar
·         Meghenin - Kembung / (kulit) tegang
·         Mengelebeh - melendut kebawah / kendur kebawah
·         Mengempor - (jalan) mengengkang
·         Melahu - duduk tanpa buat apa apa kerja yg berfaedah
·         Menahaner - merempat / hidup yang dah tak tentu arah / tak keruan
·         Menghenyam ( me ghe nyam) - gatal/gedik/miang (sifat manusia)
·         Mengeghuit - bergerak / berjalan
·         Mengeledin - melentik - lentik
·         Mengelusa - rasa miang/gatal (kulit)
·         Menjeghekat - melekit lekit
·         Menjelejeh - meleleh leleh (air liur)
·         Menjijin - menitik2 (peluh)
·         Megholoh - tidur
·         Menyeghangkang - jatuh tergolek golek/ tersembam
·         Menyeluok - loya, nak muntah
·         Meredang - merapu/merepek
·         Mete - buat deek / buat tak tahu
·         Molong - bentuk objek bulat cembong
·         Mun - perkataan yang ditambah bagi menguatkan maksut ayat. boleh juga dimaksukan 'habis' (cth ayt: mun digigitnya telinga budak tu... )
·         Ngaji - belajar di sekolah
·         Ngayor - merayau
·         Neghajang Tikor - pengsan
·         Negun - diam tak bergerak / diam tak bercakap cakap
·         Ngeleten - terlalu suka / exited
·         Ngempor - letih sesangat
·         Nehen - buat deek
·         Nengut - buat jahat @ degil dlm diam
·         Ngege (nge-ge) - ketawa terbahak2
·         Ngek'ng-kap - (ngek - eng - kap) hidup segan mati tak mau
·         Ngecek - tipu
·         Ngeligih - terketar2
·         Ngelenyor - a.k.a meghenyam
·         Ngelejat - menggelupur akibat terlalu seronok atau sakit
·         Ngelekak - mengelupas
·         Ngeletek - juga bermaksud mengelupor (binatang)
·         Ngenden - bodek
·         Ngobak - menangis
·         Ngocoh - ganggu
·         Ngudik - benda yg kita nak / teringin tapi just boleh tengok je
·         Ngugu - makan / minum tak benti benti
·         Ngugun (ngu gun) - berkumpul / menyibuk
·         Ngutor - olah/ejas/explain
·         Nohen (nehen) – selamba
·          Nungap - tercungap2
·          Nuga - perut yg sebu/kembung angin
·          Nungkum - tunduk sambil menutup muka
·          Nyambe / nyamba - tumbuk sambal
·          Nyadin - buat tak paham/ buat deek / tak ambil peduli
·          Nyapor - letih sampai tersandar/terlentang kepenatan
·          Nyedan - duduk senang lenang ketika org lain sibuk buar kerja
·          Nyeghongin - senyum
·          Nyelonot - menyelusup
·          Nyongket - berjalan jalan/ bersiar siar/ merayap
·          Nyor - kelapa
·          Nyor kukor - kelapa parut
·          Nyulor - pergerakkan bayi (kedepan) sambil meniarap / menyusur
·          Pa apit - jerat tikus (jenis pengapit yg bingkas tu)
·          Panas gekge (gek-ge) - panas terik
·          Pandu - cuba
·          Panglin - ingat ingat lupa pada sesuatu lokasi yang nak di tuju
·          Pasyior - pasir
·          Pedor - rasa tawar campur kelat (biasa dirujuk pada buah spt limau tambun / limau bali)
·          Peghun - bakar sampah / bakar longgokan kayu
·          Peghosoh - paksa / desak
·          Pekap - lekat / tampal
·          Pekdah - faedah
·          Peghongap - makan dgn gelojoh / kasar (ngap... !)
·          Pengor - busuk yang teramat
·          Pengkor - kaki yg cacat/pendek sebelah
·          Pengo - busuk
·          Pepak - selerak
·          Pepak laghak - tunggang langgang
·          Pesenih - alat alat serta suis suis pada peralatan elektrik
·          Plangkong - belasah / pukul
·          Plupoh - belasah / pukul
·          Pongkor - tulang punggung
·          Runas (sebutan - ghu naih) - petik / dipatah
·          Sakniker - segala2nya
·          Samor - merah jambu (kaler pink)
·          Sanga - Tudung saji
·          Seghogoh - sergah
·          Sejuk bedi - terlampau sejuk (untuk suhu badan / suhu sekeliling/ suhu air)
·          Sia - mangkok yg diperbuat dari aluminium. biasanya 'mangkok tingkat'
·          Sidang - berhenti. (hujan dan sidang)
·          Seghin telinga - pulas telinga
·          Seghuwa (se-ghu-wa) - seluar dalam/seluar kecik
·          Siut - disambar api/ kerja membakar sesuatu (biasanya bakar sampah)
·          Selait - lampu suluh a.k.a. torchlight
·          Selimbor - selumbar
·         Selo belo - berkaitan perangai spt lasak tk tentu hala
·         Seligi - sekeh kepala
·         Selok - ngam2
·         Semba - pasir
·         Semedang - terlalu kerap / selalu sangat
·         Semeghokap - kerja / orang yang tak kemas, cincai, pengotor
·         Semoghokin - kerja / orang yang tak kemas, cincai, pengotor (sama erti dengan Semeghokap)
·         Senayan - Hari Isnin
·         Sepeghe - Frust nonggeng
·         Seperah - kain alas meja
·         Sempudah - hasil kerja yang kasar ataupun kisaran yang takcukup lumat / tak cukup hancur
·         Sluin - lipat ke atas ; pulas
·         Soh - tidur nyenyak / senyap sunyi
·         Sompek - sumbing, pecah sedikit dibahagian tepi
·         Sugun - wrestling rambut (utk pompuan yg tgh gaduh)
·         Suku - 25 sen
·         Tabuh – pukul
·         Taghah - bersihkan kawasan / potong / kikis
·         Tak koser - tak rajin/malas/tak mau
·         Tak jeghu - tak akan singgah / tak akan datang
·         Tak Mandang - tak ada
·         Tak Ngasi - perangai kurang ajar / hampeh / tak guna
·         Tak sebaloh - tak sebulu / tak ngam / takde chemistry
·         Tak Selia - kerja tak sungguh sungguh / cincai
·         Tak slia - tak ambil berat / tak kisah / pengotor
·         Tak Sior - tak mau/ tak nak
·         Tak Semiak - tak sihat badan
·         Tambun - timbus
·         Tawo lesyio /Tawohebiyo - tawar berkaitan makanan/minuman
·         Tebak – tarah
·         Tebedik-bedik - terkebil2
·         Tebeghancang - terburai (untuk bungkusan)
·         Tebeghojat - terlampau penat
·         Tebungkang - tidur terlentang & terkangkang
·         Tegeber - geber - mata yang terkebil kebil
·          Tegedang - terbuka/terbiar tanpa tutup
·          Tegetak - tercicir (a.k.a teghambor)
·          Teghambor - tercicir (barang)
·          Tejeghombab - tersunggur
·         Tejelepap - jatuh / jatuh teduduk
·          Tegaber-gaber - mati akal / rasa tak tentu hala / tak senang duduk
·          Tenang / nenang - tengok
·          Tengkighap - terbalik / telangkup (upside down)
·          Tesedik - terlintas di hati / difikiran
·           Tegedang - terbuka/terbiar tanpa tutup
·          Tegetak - tercicir (a.k.a teghambor)
·          Teghambor - tercicir (barang)
·          Tegheban - campak / buang / baling / humban
·          Tejeghombab – tersunggur
·          Tekholap - terseliuh
·          Telangah - terbiar tanpa ditutup
·          Telangkang - terbiar tanpa tutup
·          Tenggek - jerang/masak
·          Tobek - digigit/ dilubangkan/ dimakan sikit/ berlubang
·          Tepek - kuih lempeng
·          Tepleot (te ple ot) - terlipat / terseliuh / terbengkok / terkehel / terpatah (tapi tak putus)
·          Treban (sebutan - te ghe ban) - buang / campak
·          Tua Ngeghenta (nge ghen ta) - tua ganyut a.k.a. tua toben
·          Tuan tain - slow sangat nak start buat kerja
·          Tuang - ponteng
·           Wailun - pekak
·           5 duit = 5 sen

4 comments:

  1. wooo bnyak giler perkataan yg aku tak tau lg rupenye..hehehehehe
    thanks for da info...
    nice post!

    ReplyDelete
  2. hehehe....aku pon byk gak yg baru tahu..=)

    ReplyDelete
  3. Ada sapa2 tahu nak kata sedapnsangat dlm loghat perak?

    ReplyDelete